Hloupá voda nikdy před zúžením téct nepřestane, jen zpomalí (pokud se nemusí vylít z koryta při povodni**). My řidiči jsme ovšem mnohem chytřejší než voda, proto před zúžením zastavit umíme a tak zácpu odstartovat. Přestože ji nepotřebujeme! Dokonce i když jsem tím šťastným chytrým řidičem, který zastaví jako první, nepomohu ani sobě - klesne mi tím průměrná rychlost. A všem ostatním cestu hodně znepříjemním. (Nemluvě o globálním oteplení.)
Zácpa se šíří jako lavina: dokud se nerozjedu, zastavují za mnou další. A zastavují "vesele" dál, i když já jsem se už rozjel: první může nezastavit až ten pozorný řidič, před kterým už se i poslední stojící stihl včas pohnout vpřed. Jenže někde nedaleko za pozorným řidičem zastaví někdo, kdo měl naspěch a nepomyslel na důsledek svého zastavení...
A takhle z toho ven:
- Stále všichni udržujeme za předchozím autem vzdálenost, do které se vejde auto ze sousedního pruhu. (Hodí se pro zipování i předjíždění.)
- Zipujeme na místě k tomu určeném. (V místě zúžení, nikoliv na nejrůznějších vzdálenostech před ním.)
- Po zazipování nezdržujeme. (Můžeme zrychlit na dvojnásobek dosavadní rychlosti k obnovení rozestupu za námi.)
- Nezastavujeme svévolně. (Pokud existuje jeden volný pruh, není to nutné.)
Takhle by v Novém roce mohla vzniknout Událost ČT: "Na všech zúžených místech českých dálnic vymizely zácpy." Ano, nebyl by to takový evrgrýn, jako když se zácpy stále někde tvoří (eufemisticky se jim říká "kolony"). Můžeme ČT podezírat, že prosté skutečnosti z tohoto článku nehlásá, aby v 50-minutových Událostech něco měla?
* Nevím, zda se stále ještě učí v mladším školním věku, vyhledávač ji zná a vysvětlí.
** Na dálnici povodni odpovídá situace, kdy z Prahy (či Velké ceny Brna) odjíždí tolik aut a tak dlouho, že vynucená rychlost 40 km/h "přišla" až na tamější vjezd dálnice a někde před ním se auta nemohou dostat přes křižovatku na první zelenou.