Dotace nejsou výhra pro obce. Samospráva má hospodařit, ne žebrat.
... finanční prostředky. Proč by ale na ně neměly finanční prostředky? – právě kvůli systému přerozdělování peněz obcím v dotacích.
Dotační politika má několik problémů:
1. Nedokáže reagovat na specifika
Každá obec je jiná, má jinou skladbu obyvatel, nachází se v jiném prostředí a z toho vyplývajících potřeb. Každá obec má rozdílné priority a potřeby. A to je právě obrovská nevýhoda dotací – ty se snaží všechny napasovat „do jednoho pytle“. Obec obvykle ví, co potřebuje pro pohodu a dobré žití svých občanů. Na daný problém nechá zpracovat projekt a chce ho realizovat. Potud vše běží normálně a správně, tak jak by mělo. Pak ale do toho vstoupí dotace – je vypsána dotační výzva, do které by mohl patřit ten obcí řešený problém. Jenže některé podmínky zcela neladí se zpracovaným projektem a za něco by obec ztrácela body (žádosti jsou hodnoceny dle různých kritérií bodově). A tak se původní projekt přepracovává tak, aby se povedlo získat co nejlepší hodnocení a byla větší šance dotaci získat. Ale do původního projektu se najednou dostávají věci, které tak úplně obec nechce nebo nepotřebuje a může se stát, že z původní verze zbude půlka a zbytek je „omáčka“ pro stát, aby byla šance dotaci získat.
Obrovskou nevýhodou a plýtváním je, že se do projektů dostávají věci, které by tam bez dotací nebyly – tzn. kdyby obec hospodařila jen v rámci svých prostředků, chovala by se hospodárněji a účelněji.
2. Může upozadit opravdovou potřebu obce
Dalším pohledem je to, že kvůli možnosti získat dotaci bývají mnohdy dotační projekty upřednostňovány před tím, co opravdu obec potřebuje. Pro příklad – obec potřebuje opravit ulici, po chodníku se už nedá chodit, občané si stěžují na parkování atd. Ale zrovna na toto není žádná dotace vypsána, tak třeba i na tuto ulici hotová projektová dokumentace je někde v šuplíku. Protože rozpočet na opravu se vyšplhal na několik milionů a obec na to nemá, nebo by si musela část půjčit. Nebo i třeba v rozpočtu peníze má, ale proč by to dělala teď hned „za své“, když třeba příští rok dotace bude? A zrovna se ozve firma zařizující dotace, že je super dotace na výměnu osvětlení ulic atd… A i když naše příkladová obec nyní aktuálně světla na ulicích měnit nepotřebuje a potřebovala by mnohem více opravit ulici s chodníkem a parkováním, „půjde do projektu s osvětlením“. Protože může „dostat“ od státu na výměnu osvětlení na ulici 60% prostředků. A občané dál kličkují po rozbitém chodníku… a čeká se zda dotace na opravu ulice bude další rok a další… Protože kdyby náhodou další rok ta dotace byla (po tom co se příkladová obec třeba i kvůli ulici trochu zadlužila), tak samozřejmě každý občan by mohl namítnout, proč to dělali „za své“, když teď by například 70% „dostali“ od státu… Je to samozřejmě hodně o vedení obcí, ale konflikt ohledně chování správného hospodáře je zde velký: Uděláme, co lidé teď potřebují za naše prostředky i bez dotace, nebo budeme dělat projekty, které lidi až tak nepotřebují a ty důležité budou čekat v šuplíku na dotaci? Zadlužíme se kvůli tomu, co je potřeba, nebo budeme čekat na dotaci?
Kdyby obec hospodařila bez dotací, jen v rámci svých prostředků, bylo by prioritou to, co je teď potřeba, co lidi chtějí.
3. Svádí k větším „akcím“ než je potřeba
Dotace jsou o spoluúčasti obce, každá dotace je nastavena jinak. Někde k penězům dotačním musí obec přidat ze svého rozpočtu 10%, jiné dotace jsou až se 40% obecních prostředků. Především u dotací, kde je podíl obce nižší (ale obecně to jde říct o všech dotacích), je pak často snaha „využít co nejvíc“ a reálná potřeba a využitelnost daného projektu může jít do pozadí. Vidina toho, že za spoluúčast jen cca 10-40% můžeme mít tohle a tohle, svádí k tvorbě projektů na maximální výši možných prostředků. Aniž by bylo zohledněno, zda „to celé“ bude využíváno lidmi a aniž by byla do budoucna zohledněna nutná údržba atd. Je třeba velké rozvážnosti, schopnosti uvažovat a předvídat do budoucna, nenechat se strhnout lákavými financemi od státu a tvořit projekty v rozsahu, který daná obec potřebuje a 100% využije. Z pohledu realizátora je velmi často vidět snaha obcí využít dotace na maximum – až po jejich horní zastropování. Tedy když stát nabízí například max 2mil, tak to zkusíme, bez ohledu na to, zda to v takovém rozsahu obec potřebuje a využije a dokáže do budoucna udržovat. Pokud s takovým „nadměrným“ projektem obec uspěje, už velmi brzy se ukazuje problém s údržbou, o plnohodnotném využívání občany nemluvě. Samozřejmě firmy zařizující dotace tlačí obce do co největších projektů (i za cenu rizika nižší šance na úspěch), protože často jsou odměňovány více za vyšší cenu projektu.
Bez dotací by projekty lépe odpovídaly potřebám dané obce.
4. Dotační výzvy a žádosti o dotace jsou břemeno navíc
Místo aby obce zadávaly projekty naplňující optimálně jejich prioritní cíle v žádoucím období a harmonogramu, musí sledovat dotační výzvy ministerstev a využívat služby firem specializujících se na vyřizování žádostí o dotace, ze kterých by se daly získat peníze na některý záměr. To se podaří pouze v případě maximálního splnění podmínek výzvy a často šibeničních termínů pro podání žádosti.
Na druhé straně ministerstva vynakládají úsilí na vyhledání priorit pro své dotační programy, formulaci podmínek dotačních výzev, zpracování žádostí, výběr „výherců“ a kontrolu plnění podmínek výzvy při skutečném provedení projektů.
Bez dotačního procesu by obce byly bohatší a ministerstva štíhlejší.
Umožněme obcím být dobrými hospodáři bez dotací
Za uplynulých třicet let je dobře známo, kolik dotačních peněz získaly obce v průměru na hlavu. Můžeme tedy nyní o tento průměr zvýšit jejich daňové příjmy z celostátního výnosu DPH (v zákonu o rozpočtovém určení daní), aby o peníze na své projekty nemusely a nemohly žádat „nahoře s čepicí v ruce“. A tím můžeme také vyloučit veškeré dotační podvody.
Ukončeme závislost obcí na „dotačním průmyslu“, ať mohou být dobrými hospodáři.
Iveta Nepovím Zadinová, Jiří Strachota*
* druhořadý spoluautor, držitel účtu blog.idnes.cz. Iveta je zkušená zastupitelka, nyní místostarostka Golčova Jeníkova.
Jiří Strachota
Čím se volby v ČR liší od voleb v ČSSR a už se lišit nemají?
Ústava ČR shodně s Ústavou ČSSR stanoví volby tajným hlasováním s právem (vše)obecným, rovným a přímým. A hlasování se v příslušných volebních zákonech liší jen "maličkostí". Víte jakou? No tou, která má teď zmizet. Chcete to?
Jiří Strachota
Inflace! Nabrat úředníky, nebo rozum?
Teď, když se ministryně financí shodla s Českou národní bankou, že příští rok inflace trojnásobně přestřelí cíl 2%, "musí" zákonodárce ještě rychleji měnit ve sbírce zákonů částky vyjádřené v Kč. Těch je víc než vlasů na hlavě...
Jiří Strachota
Prosím POZOR! Varujte svého starostu!!!
POKUD TO NEUDĚLÁTE VE VŠECH OBCÍCH, jazyková hříčka moudrého zákonodárce v § 14c odst. 1 písm. f) zákona č. 247/1995 způsobí i v těchto volbách ztrátu kolem 20 milionů Kč a námahy spousty lidí.
Jiří Strachota
PROSÍM Českou televizi o nápravu arogantní informace o zemětřesení a tsunami 2011
Oficiálně* zahynulo 19 747 lidí a 2 556 se pohřešovalo v březnu 2021. Počet obětí a velikost škod jsou srovnatelné s výbuchem atomové bomby v Nagasaki. Zatímco v Událostech 23.7.2021 zmíněná škoda (Fukušima) lidskou oběť nemá**.
Jiří Strachota
Na sváteční procházce jsem státní vlajku spatřil
Cestou tam jsem měl divný pocit. Pak jsem si to uvědomil: dnes je státní svátek, Den boje za svobodu a demokracii - copak nejsou naše vlajky alespoň na školách, školkách a jiných veřejných budovách? Tak jsem si je dobře prohlédl
Jiří Strachota
Umírá v ČR více obyvatel než loni touto dobou?
Dle ČSÚ v prvních 35 týdnech roku zní odpověď NE. Počet úmrtí je objektivní údaj, který se dá srovnávat s minulostí. V Událostech ČT se nikdy neuvádí, přes solidní pokrytí tématu "COVID" zhruba 30 minutami denně po dobu 8 měsíců.
Jiří Strachota
Dobrou zprávu já přináším Vám :)
Český statistický úřad sleduje také počty zemřelých v ČR podle týdnů. Když se do tabulky podíváte, můžete srovnat např. počty zemřelých v prvních 33 týdnech roku letošního a loňského:
Jiří Strachota
Úřední poezie: oxymóron formuláře s pokyny
Wikipedie: "Oxymóron se záměrně používá v poezii jako básnický prostředek, ...". Těžko najít dramatičtější oxymóron než POKYNY K VYPLNĚNÍ FORMULÁŘE. Viz např. dnešní Události ČT v 19:43 - kurcarbajt.
Jiří Strachota
Kdo je zvyklý pracovat 16 hodin denně?
Myslel jsem si, že nikdo. Že to byly takové módní plky po sametové revoluci. Včera to o sobě řekl budoucí ministr, takže zjevně jeden z nás špatně počítá, nebo žije v jiném světě. Hrdinové Grishamových románů v lítém boji o pozici
Jiří Strachota
Dopravní zácpa je zbytečná, pokud zbývá aspoň jeden pruh
I z trojčlenky* plyne čtyřicítka ve dvou plně obsazených pruzích před zúžením na jeden, kde je max osmdesátka. Když nejsou uzavřeny oba pruhy, můžeme si za zácpu jen my sami řidiči... Pojďme se ji odnaučit do Nového roku !
Jiří Strachota
Jak Kocourkovští stavěli mlýn
Potřebovali namlít mouku... Jak na to? Blbneme také tak? Úsměvné podobenství pro předvolební neděli. (Abychom se neulegislativovali :)
Jiří Strachota
Tento výsledek mi něco připomíná...
Také pamatujete takové volební výsledky? I u nás kdysi voliči hlasovali jako jeden lidská bytost. Čím to asi je ve Washington D.C.?
Jiří Strachota
Vážený pane Babiši, prosím o upřesnění (peníze pro Lety)
Omlouvám se za veřejnou formu svého dotazu*: opravdu dáte své vlastní peníze ministru kultury a "on vyřeší ten vepřín"? Nebo už za své vlastní povazujete všechny peníze od daňových poplatníku?
Jiří Strachota
Anketa: jak rozumíte morálnímu odsouzení Petra Fialy Andrejem Babišem (AB)?
Když mi tweet pana ministra přišel, nevěřil jsem svým očím ale obával se, že jeho fanoušci přijmou za své i toto. Pak se ozvalo Echo24.cz a rozhodl jsem se provést anketu. Prosím, zúčastněte se, zejména pokud chcete volit ANO.
Jiří Strachota
Andrej Babiš v OVM: viděl formulář kontrolního hlášení DPH?
Možná ne, protože ještě v prosinci nebyl na daňovém portálu k dispozici. Dnes jsem zjistil, že hlášení, za které hrozí drakonické sankce, je pro malé podnikatele obsahovým DUPLIKÁTEM přiznání DPH!!!
Jiří Strachota
Konečně od Nového roku světlo na podvody!
Každý podvodník, kterému se podaří zjistit, jak se správně vyplňuje kontrolní hlášení DPH, okamžitě skončí v síti nových legií úředníků, kteří tuto zbraň tasí již 1. ledna!
Jiří Strachota
Ilegální byznys nafukovacích člunů pro migranty založila direktiva EU
Pokuty za cizince bez platných dokladů vyloučily legální dopravce z přepravy fejsbukového davu migrantů do zaslíbeného Německa. Podstatně dražších pašeráků lidí se direktiva netýká, mají konjunkturu jako z každé prohibice.
Jiří Strachota
Konec parlamentní demokracie! Zákony teď schvaluje vláda!*
Zákon tvoří 7 nových buřtíků "§38.." zákona o daních z příjmů. Zmocňují finanční úřad vyzvat poplatníka k prokázání skutečností, které vyvrátí úřadovy pochybnosti, a vyměřit mu daň "zvláštním způsobem".
Jiří Strachota
"Nedemokratické" britské volby inspirací pro ČR
Skotská SNP získala 56x více křesel než UKIP, který má téměř trojnásobek hlasů. Volič SNP má za hlas 150x větší zastoupení ve Westminsteru. Náš poměrný systém má také nevýhody. Teď pozor: můžeme mít nejlepší z obou světů snadno
Jiří Strachota
Proč média mlčí o Babišově průlomu zadlužování státu?
Ministr financí sice podal do březnového legislativního plánu vlády 7 návrhů již dříve, ale jeho věcný záměr zákona o udržitelném hospodaření státu (UHS) je průlomový. Opravdu bude líp?
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 38
- Celková karma 25,64
- Průměrná čtenost 913x